studentjavisst

Alla inlägg under oktober 2012

Av Anna Serrander - 19 oktober 2012 09:20

Väntar på att den kära hemtentan ska läggas i Historiaämnet... det är inte satt någon tid så det är väl bara att vänta och gilla läget. Det är en jäkla tur att den inte ska lämnas in förren 4/11, å andra sidan vet jag ju att det är gott om tid just för att den är megastor och krånglig. =/


Annars då!? I söndags eftermiddag tog jag en tur till pappa och umgicks lite, på måndagen väntade en tur till biblioteket men innan det for jag till Ida och var "behjälplig" i en diktanalys (haha en a de knäppaste dikterna ever)!

På tisdagen vaknade jag på dåligt humör, regnet vräkte ner, Bobo var jobbig och gnällig och plugget söööööög. Det träliga humöret höll i sig hela dagen...


På onsdagen var jag alltså duktig (se tidigare inlägg) och det bästa var att duktigheten bar frukt i form av ett G! Fick ett fint omdöme till betyget och det känns riktigt bra =) För resten av dagen se tidigare inlägg.


Igår gjorde jag INGENTING pluggmässigt...jag öppnde inte en bok ens en gång. Jag kände lite som så att eftersom tentan läggs ut idag och jag ändå inte skulle hinna med de sista kapitlen så kunde jag lika gärna vänta in och se vad jag ska dubbelläsa för att kunna svara på frågorna. Smart resonerat eller inte...det får vi väl se ;)

Däremot tittade jag på Revenge så fort jag kom åt (är ju nästan besatt ju...den är så bra!!) och under tiden lagade jag till en bogstek som fick sig ett långkok i ugnen på nästan 2 timmar. Till det blev det klyftpotatis och gräddsås baserad på skyn från köttet. Behöver jag säga att det smakade suveränt gott!! =) Runt 17 följde vi med svärmor och handlade så hon slapp cykla runt till affärerna, för det spöregnade ju hela dagen även igår! Samtidigt fick vi en del hemhandlat vi med.


Idag då? Ja vi väntar på att få någon bekräftelse på att vi verkligen kan hämta L senare idag... Om ni visste vad denna osäkerhet tär sönder. Att aldrig veta säkert...jämt fundera över om arrangemang och tider kommer hållas osv. Usch vad jobbigt det är...Men men sånt är livet...


Nu önskar jag er en trevlig dag och fortsättningsvis en riktigt bra helg! =) kram


Pablo Picasso Quote poster Action is the by NeueGraphic on Etsy

Av Anna Serrander - 17 oktober 2012 19:24

så duktig jag varit idag! Satt koncentrerat mellan kl 9 och 15 och skrev en källkritisk granskning av poeten Han Yus text Memorial on Buddhism. Det ni! Sen skickade jag dessutom in den! Halleluja...så får vi se om den blir godkänd. Det är ett senare bekymmer.

Efteråt åkte jag till mamma och blev bjuden på god sibyllakorv och vaniljkletbulle ;) Gott! Båda var så trötta så vi satt mest i varsitt hörn och gäspade och vet ni vad...det är skönt att man kan göra det. Utan krav på att prata, vi bara var...


Väl hemma gjorde jag och F ett gemensamt ryck och städade lite och bäddade rent i sängarna. Strax efteråt slog ovädret Allan verkligen till och just nu försöker vi uppbåda lite energi att gå sista turen med Bobo ( svärmors hund) det  går sådär... Kvällen kommer avslutas med Revenge-maraton. Helt okej men andra ord.


Kram på er!

Av Anna Serrander - 16 oktober 2012 18:26

just nu. Jag pallar inte läsa ett enda ord till på engelska och den som vågar nämna ordet källkritik eller för den delen något ord som slutar på -ism (typ taoism, daoism, konfucianism osv osv) gör det på egen risk!

Och så vädret då...ja men tack för det! Jag tänkte just att vi nog behöver en regnig höst för det har ju varit en sån torr sommar. NOT!


Så resten av kvällen blir det Revenge, det är ju en asbra serie undrar varför jag inte börjat titta på den tidigare, jo nu vet jag! Jag har pluggat   


Äh det hjälper inte att sura det vet jag med så imorn ska jag inte vara på dålig humör utan le och se glad ut även om det spöregnar och hemntentan läggs ut om två dagar. Btw så har jag kollat på flera exempeltentor i historian...det hjälpte INTE. Det är så sjukt invecklat och det är galet mycket som ska in på ganska lite utrymme. Och älskar inte ni också lärartermen "översiktligt"? Den är så fenomenalt utformad... verkligen... Skriv översiktligt om det eller det. Jaha!! Men vad är översiktligt för denna lärare då?? Nehej den bedömde att det var för lite, medan den bedömde att det var för mycket. Ja ni fattar grejen!

Skitsamma när jag är färdig ska jag uteslutande använda mig av ordet översiktligt... Nån hämnd ska man väl få utkräva för näsan 5 års plugg  .


Kram

Av Anna Serrander - 14 oktober 2012 16:28

Gårdagen inleddes med höstmarken tillsammans med mamma och lillebror D. Det var svinkallt och det enda som gjorde det värt det var det obligatoriska marknadsgodisetoch munkarna! Sen blev det fika och lite segande hemma hos mamma.

På kvällen hyrde vi film och lagade god mat och passade på att mysa lite. Dock somnade vi båda tidigt och i morse vaknade jag av att jag fick mail. Kul att vakna till en avisering på Its som förtäljde att hemtentan i historia läggs ut redan på FREDAG. Gahhh jag orkar inte! Så jag masade mig upp och genomled en 1.5 timmes lång föreläsning angående kristendomens och buddhismens spridning i världen runt år 0... hm jag har upplevt roligare söndagsförmiddagar...

 

Sen bar det av till Mcdonalds som belöning och efteråt hälsade jag på pappa en stund och fick med mig Ramses hem som stannar tills imorgon. =)
Veckan som kommer måste koncentreras runt historian. Kurslitteraturen måste läsas och den sista föreläsningen måste ses. Så jag får se hur social jag kommer vara här...det beror som vanligt på hur motiverad jag är och på hur mycket som händer i övrigt. Vi har inte hört ett smack från L på flera dagar. Någon har gjort sig oanträffbar igen. Bra det där tycker jag... jävligt smidigt att skita i att svara, trycka bort samtalet eller att helt sonika stänga av mobilen. Väldigt lätt att samarbeta då alltså!   
 
Mja det var väl allt för just nu! Ha en trevlig söndagkväll och hoppas ni fått vila upp er inför kommande vecka. Kramar

Av Anna Serrander - 12 oktober 2012 09:02

Nej jag fattar inte det här... det kan liksom inte vara fredag redan! Är det alltså möjligt att det har gått en vecka sedan F fick det där hysteriska samtalet på morgonen som föranledde ännu en galen situation? Omg ja det har det visst...

Så vad har jag åstadkommit denna vecka då? Tyvärr inte så mycket som jag hade önskat men det får duga.

Hemtentorna börjar närma sig nu, inte alls många veckor kvar och det känns mer än lovligt osäkert. Jag ligger ganska bra till i SVA men historian, som legat på is hela denna vecka, tycker jag börjar kännas jobbig nu. Mest för att all huvudlitteratur är på engelska och för mig tar det sån tid att läsa och förstå den. Och jag har dragit ut en gammal exempeltenta från förra hösten och okej, det är bara att inse att det är ett helt annat upplägg på denna tenta än på de jag gjort hittills. Kanske för att det är ett ämne som inte ingår i lärarutbildningen? Kanske för att lärarna inte jobbar i första hand mot att lära ut till elever som själva ska lära ut?...jag vet inte. Den var krånglig iaf!


Men jag har gjort ett avtal med mig själv, och det är att låta bli att hetsa upp mig över tentorna innan de ens lagts ut! Det blir ju inte bättre av att jag stressar halvt ihjäl mig innan jag vet vad de ska handla om och hur som helst så är det viktigast att jag fixar tentan i SVA, för det är ju den jag ska ta "examen" i eller hur jag nu ska säga ;)


Dessutom kommer jag nog få lite möjlighet att sitta i helgen och stämma av planeringen för jag tror inte att L kommer. Man kan aldrig veta säkert. Men det ser inte ut så just nu! Mycket kursivt där men det beror på att betoningen ligger just på de orden!   


Annars så är det höstmarken imorgon och är det fint väder så blir det väl en sväng på den, hoppas mamma vill med.

Och i övrigt har jag ingen aning, det spörs...jag önskar er en helg full med mys! Kramar


Best Tumblr love quotes from Tumblr, Xanga, Weheartit - Love quotes Tumblr - Part 93

Av Anna Serrander - 10 oktober 2012 16:24

Jahopp, gick upp tidigt i morse och satte igång med diverse småviktiga grejer som fått vänta ett tag men som måste göras, typ ansöka om nytt bostadsbidrag (död åt försäkringskassans blanketter, de är i princip gjorda för att det ska bli fel), leta rätt på och reservera om ny och gammal kurslitteratur, sortera bland andra papper osv.

Sen fanns det ingen återvändo utan bara att sätta igång med plugget. Såg 20 minuter på en föreläsning och sen var det (hoppsan ;) redan dags för lunchdate med goa C och M på stan. Mumsigt värre, och väl hemkommen kändes det det sedan okej att titta klart.


F fick på eftermiddagen ett mindre lustigt telefonsamtal från en myndighet (se låst inlägg). När tiden är en av våra största fiender undrar man ibland hur vissa saker kan ta så lång tid...särskilt när andra saker tydligen kan gå jävligt fort. Nej ni...hoppas detta datum ändras för det kan hinna ske mycket knäppa grejer på 2 månader. =(


Känner mig lite låg. Nu kanske ni undrar hur det kommer sig att jag är låg just nu, jag menar det är ju nåt jämt så då borde jag ju vara under isen typ hela tiden?? Men faktum är att när någonting befinner sig i ett konstant tillstånd (i mitt fall kaos) så märker man inte av det till slut. Det är när det händer ÄNNU mer kaosartade saker än det som pågår hela tiden som man vaknar upp och inser att "nähä det här var ju inte normalt"...dvs detta är ett nytt element i kaoset vi vant oss vid, hur ska vi hantera det nu då".  *Suck* det är banne mig ett under att jag inte gått ner mig i en djup depression vid det här laget.

Det kan jag till stor del tacka stora, tjocka familjen/släkten/vännerna för. TA ÅT ER ALLIHOP, såväl här hemma som på nätet eller på annat håll!   

Dessutom har jag mens och det är mer eller mindre endast därför som jag gör den här reflektionen. För jag kan tvinga kroppen att fungera under de allra flesta andra tillstånd. Men när jag har mens samarbetar det kroppsliga magontet med det psykiska måendet och det brukar därför vara först DÅ jag känner efter. Annars rullar det bara på.


Hihi nu lät jag bra djup och det är definitivt inte så illa som det kanske låter, en bra film och lite sömn så är jag på banan igen ( och lite toblerone skadar inte heller ;)


Kram på er! Facebook

Av Anna Serrander - 10 oktober 2012 16:14
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Anna Serrander - 9 oktober 2012 09:30
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Ovido - Quiz & Flashcards