studentjavisst

Alla inlägg under april 2013

Av Anna Serrander - 18 april 2013 19:14

Här ekar det tomt på inlägg och jag ber om ursäkt för det. Det har varit två långa veckor med galet mycket att göra och det är ju så ibland! Jag har kommit hem efter kl 17 flera dagar både förra och denna vecka då det varit utvecklingssamtal och annat på jobbet som är rejält tidskrävande. Ja det ingår i läraryrket men det hindrar inte att man tycker det är jobbigt ändå =/ Men jag måste säga att jag blev så otroligt glad, rörd och tacksam när en pappa till två av barnen i min klass höjde mig till skyarna på utvecklingssamtalet. Även om det ju är ungarnas vilja att jobba hårt för att få resultat som gjort att de kommit så långt i deras språkutveckling på så kort tid, vet jag ju att jag har en del i deras framgång. Och det värmer när det uppmärksammas =)


Och nu är det bekräftat att jag MÅSTE läsa svenska D till hösten då man måste göra två examensarbeten för att få ut en lärarexamen. Denna kurs hade jag förhoppningar om att kunna undvika och läsa in senare men där fick jag alltså lång näsa! Som mest kan jag alltså jobba ca 50% till hösten då en D-uppsats kräver enormt mycket tid och engagemang. Är lite ledsen i ögat över detta då jag hade goda chanser på flera jobb med hög sysselsättningsgrad till hösten.    Well well...


Annars då? Jo våren verkar äntligen vara på gång (sakta men säkert) vilket är underbart ! Men det bästa som hänt den här veckan hittills är att jag fick besked att jag fick G på den helt omöjliga sista uppgiften som jag förbannade i förra inlägget. Jag läste igenom den och kommentarerna jag fick och kände bara "VA har jag skrivit detta??" Jag förstår fortfarande inte uppgiften (så det är inget rättvist betyg) men uppenbarligen lyckades jag snirkla in tillräckligt många exempel med refererat till rätt ställen i boken för att läraren skulle tro att jag förstått. Hmmm    


Nu ska jag återgå till att utforma mitt första egna prov som min klass ska ha nästa vecka. Ämnet är grammatik! 5 av svenskans orklasser har behandlats hittills under våren och nu ska deras kunskaper testas! Spännade värre   


Så ha det nu bra allihop så hörs vi snart igen =) kram!

Av Anna Serrander - 3 april 2013 21:28

Ja så känner jag mig... har under dagen/kvällen lämnat in hemtentan, PM:et till sista delkursen i vår samt jobbansökan till sommaren och hösten. Och jag har blivit halvt schizofren på kuppen genom att konstant fundera kring svenskans tempussystem, artikelbruk, lexikaliserade fraser och vad nu f-a-n vi behöver satsgrammatiska och textgrammatiska aspekter för. Nu börjar mitt påsklov! Tack, godnatt och amen. ;)

 

Fy faaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaan vad jag är trött på att plugga och lämna in värdelösa uppgifter ( nej jag veeeeeeet att de inte är värdeläsa för jag har användning för dem redan nu men ooooooorrrrrrrkkkkkkkkkkkkaaaaaaaaaaa få dem bedömda och garanterat få den sista frågan (om satsgrammatiska och textgrammatiska aspekter) underkänd för jag fattade inte ett jota av vad det handlade om . Och NEJ det är inte bara skitsnack, jag har suttit HELA dagen  med att förstå det sistnämda men allvarligt... det gick inte in. Alltså har jag halvt som halvt gissat mig till det jag inte förstått och kan bara hoppas att jag gissat rätt. 50% chans att det istället var något helt annat de ville åt i svaret och fine... jag får ta en komplettering eller omtenta. Nån gång bara måste det bli så för jag har klarat mig alltför många gånger när jag misströstat så nu känner jag att det är dags! Jag hade ALDRIG gett mig godkänt på så dåliga grunder som jag angett i denna tenta så det vore inte mer än rätt åt mig! Man kan inte alltid klara sig på minsta möjlighets marginal... så  nej även om jag är så förbaskat glad för mitt jobb så inser jag nu att det kräver väldigt mycket tid från studierna  och jag vill ju bara bli klar nångång. Men,men  nu är det helvetes åbäket inlämnat och vi väntar på svar.....som vanligt. Kram!!!!

Ovido - Quiz & Flashcards