studentjavisst

Direktlänk till inlägg 27 december 2013

Sista månaden på året...

Av Anna Serrander - 27 december 2013 12:25

och jag kan knappt vänta på att få lägga år 2013 till handlingarna. Jag har suttit och läst igen om de relativt få inlägg jag gjort under detta år och inser att jag glömt (eller förträngt) en hel del. Nej, det har inte varit ett av de tuffaste åren jag upplevt, men det har varit jobbigt på många andra olika sätt. Jag läser och inser att jag skrivit ganska glättigt och med ett visst avståndstagande...jag minns ju att det inte alltid kändes så som jag lagt fram det, oftast var det bra mycket jobbigare än jag gav sken av. Hmm,


Innan jag skriver vidare lägger jag in ett inlägg från Facebook som jag skrev för nån vecka sedan. Detta för att det öppet och ärligt beskriver vad jag kände precis just då och som sammanfattar mina tankar kring året ganska bra iaf:


Sitter och filurar lite på hur tiden såg ut förra året vid den här tiden. Folk runt omkring mig gick på jullov och julledigheter men för mig, liksom för alla studenter, malde tillvaron bara på med tentor, uppgifter och inläsning av enormt tjocka och svåra böcker. Jag hade två tunga och avgörande tentor som väntade i början på januari och känslan av att det då var ytterligare 1.5 år kvar av studier hängde över mig som en stor slägga. Avhoppet har aldrig varit så nära som då...
Men jul och nyår kom och gick, och så började det hända saker. Det hade inte hunnit gått mer än en vecka in på det nya året då det plötsligt skedde flera livsomvälvande saker på samma gång. Jag fick jobb (en anställning jag förövrigt har kvar och älskar ♥), vi flyttade, jag fixade ångesttentorna + flera andra saker som jag inte kan nämna här. Ja, ibland är det svårt att låta bli att leka leken "tänk om", men ikväll gör jag det. Och hur jag än vänder och vrider på det så är jag tacksam över att det blev precis som det blev. För just ikväll...precis just nu... är jag lycklig.

 


Och det var jag också, lycklig alltså. Det är jag väl nu med men det är som alltid så jäkla mycket att göra/fixa/tänka på/ att känslor överlag kommer i andra hand. Jag ORKAR liksom inte känna efter och ta reda på hur jag mår. Det är lättare att skjuta upp sådant med tanken "bara jag blir klar med studierna/ fått mer arbetslivserfarenhet/ gått ner 5 kilo osv osv, kommer det kännas bättre och DÅ ska jag lyssna på kroppen och knoppen. Ja ja.

 

I år bestämde jag mig för att vi bara skulle vara hemma på julafton och det var skönt. Men på juldagen bar det av till farmor och farfar för den obligatoriska julgröten    och efter det åkte vi ut till moster K på mat och spel. Mys hela dan med andra ord. I dag är det en inklämd vardag mitt i alla helger och det är lite skönt kan jag tycka. Vi ska ha Ramses några dagar och hans blotta närvaro bringar lugn och ro i själen. Var ute på en långpromenad förut och nu sitter jag alltså här och förbereder mig för att ta tag i uppsatsen igen. Har inte mycket alls kvar på den tack och lov.  Det värsta är gjort och nu är jag mer nervös för opponeringen än för att inte bli klar.

 

Ja ni, jag går som vanligt en tuff vår till mötes, med opponering av nuvarande uppsats, VFU (en period som jag visserligen kommer att få göra på min skola men som jag INTE kommer få lön för =( =( ) det kommer kännas kan jag meddela. och så ska det skrivas ännu en uppsats dock i SVA. Hoppas kunna bygga på B-uppsatsen jag gjorde i det ämnet förra våren men vi får väl se... Annars får vi väl se vad livet har i beredskap. L befinner sig nu på ett bra permanent boende en bra bit härifrån men han trivs och verkar må bra. Vi ser honom dock mycket sällan men det är som det är. Vi pratar iaf ganska ofta i telefon och som sagt, han verkar vara så tillfreds som det går under rådande omständigheter. Han är i tryggt förvar och fortfarande bortom hennes kontroll (btw fick vi reda på ytterligare knasigheter gällande henne ett par dar före jul och vad ska man säga, vi borde ju inte blivit förvånade men detta var  lågt även för att vara henne!!!!), tur det ordnade sig för L kan jag ju säga. Annars vete tusan hur hans jul sett ut =(.

 

Det blev ett väldans långt inlägg detta men jag behövde väl skriva av mig! Ska som sagt klicka fram uppsatsen nu men ska nog kasta i en tvätt i maskinen först. Ja just det! Vi har en tvättmaskin nu som vi fick av mamma och (lite pappa och svärmor) som förtida julklapp. Att man kunde älska en hushållspryl så mycket kunde jag väl aldrig anat. Allt är ju så mycket lättare nu, inga träliga tvättider att passa och inget spring upp o ner i källaren. Tack för det!  

 

Skulle tippa på att jag inte skriver mer detta år så därför passar jag på att önska alla en God Jul och ett riktigt Gott Nytt År! Kramar

 
 
Emm

Emm

27 december 2013 13:09

Det kan vara omtumlande att gå tillbaka och reflektera över de känslor man haft under året. Jag själv blir helt gråtfärdig varje gång det närmar sig nyår och alla minnen av gott och ont kommer upp.
Jag önskar dig en god fortsättning! Du är så duktig med dina studier. kan inte komma ihåg att jag la ner så mycket som du gör :) Många kramar

http://www.emmli89.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

SUG

Av Anna Serrander - 23 februari 2014 20:37

Det blev retur. O det roliga var att jag kände det på mig. Inget illa ment om mina gruppkamrater alls. De är jättetrevliga och duktiga och vi har haft ett bra samarbete under tiden vi grejat med uppgiften! Men vi läser mot olika årskurser och det mär...

Av Anna Serrander - 22 februari 2014 10:25

Jajemän jag fortsätter på trenden att skriva iaf ett inlägg per månad! Februari har inneburit mycket stress, så mycket att jag fick lov att vara hemma från jobbet en vecka då kroppen sa ifrån. Det fanns ingen ork eller lust att göra någonting och imm...

Av Anna Serrander - 30 januari 2014 18:27

#Jobb bestående av lektionsplanering samt utförande av dessa(såklart! ;)), förberedande inför VFU, mottagande av nya elever, konflikthatering och kontak med likhabehandlingsteamet, utvecklingssamtal och dokumentation anående allt detta.   #Plugg ...

Av Anna Serrander - 30 december 2013 20:22

     

Av Anna Serrander - 3 november 2013 11:00

Så var den förra tråkdelkursen "Romananalysen i teori och praktik" betygsatt och lagd till handlingarna (fck ett VG) tack och bock för det! Nu är det fullt fokus på uppsatsen och idag ska jag starta med själva analysdelen efter att ha slitit med dela...

Ovido - Quiz & Flashcards